2014年11月12日星期三

Manifestasi klinikal pada kanak-kanak dengan sindrom nefrotik

Sindrom nefrotik mudah manifestasi klinikal mengikut undang-undang tertentu. Penyakit ini berlaku terutamanya pada kanak-kanak berumur 2 hingga 7 tahun kerap di kalangan lelaki berbanding wanita. Sindrom umumnya lambat awal nefrotik, sering tanpa sebab yang jelas, bermula ketika kanak-kanak masih umumnya baik, setelah kulit secara beransur-ansur pucat, kelesuan, hilang selera makan. Manifestasi klinikal sindrom nefrotik mempunyai empat ciri-ciri:
1. edema berat
Edema adalah gejala awal bermula lebih umum pada kelopak mata dan muka, pagi yang paling jelas. Dan kemudian beransur-ansur sepanjang hujung kaki atas dan bawah dan batang tubuh, manifestasi edema sistemik dan secara beransur-ansur meningkat, dengan perubahan kedudukan. Tempat yang paling jelas untuk edema muka, kaki dan skrotum. Pesakit menghadapi rata, kelopak mata bengkak tidak boleh dibuka, leher tebal, rahang atau bahkan hilang, kulit badan pucat sejuk, edema skrotum teruk ketika kulit mereka ketat nipis dan telus, memberikan perasaan sentuhan dipecahkan, bahkan ada yang mempunyai penyusupan cecair keluar. Pesakit mungkin mempunyai efusi teruk dan pleura, ascites, air Dangxiong, boleh menyebabkan kesukaran bernafas, ascites hernia pusat atau inguinal lanjut. Ramai pesakit di paha dan lengan atas, perut, dada dan wanita hamil kelihatan jalur-jalur kulit yang serupa putih atau garis ungu. Edema dan nefritis akut, nefrotik "edema keras" adalah berbeza daripada kulit edema umum lembut, tekanan kemelesetan. Kadang-kadang ada yang edema secara tiba-tiba, terutama dengan serta-merta selepas jangkitan pernafasan, boleh ke seluruh badan dalam masa beberapa hari. Dengan kemunculan dan edema meningkat, peningkatan berat badan sebanyak 30% kepada 50%, mengurangkan jumlah kotoran, kadang-kadang hanya 1 atau 2 kali / B, cirit-birit adalah lebih biasa, mungkin disertai dengan edema mukosa atau jangkitan. Di atas edema boleh berulang, berterusan untuk masa yang lama.
2. macroalbuminuria
Proteinuria adalah manifestasi yang paling penting dalam sindrom nefrotik. Protein air kencing, kebanyakan sitrus ~ ++++, kanak-kanak kuantitatif> o.1g / kg · d, dewasa ≥3.58 / d. Proteinuria paling selektif.
3. Hypoproteinemia
Menurun dengan ketara jumlah protein plasma, albumin (kanak-kanak dan orang dewasa) serendah kanak-kanak 30g, albumin dan globulin nisbah sering terbalik. Serum elektroforesis protein, albumin, globulin mengurangkan dan p sejak meningkat, 7-globulin menurun, 01- globulin biasa atau dikurangkan.
4. hiperlipidemia
Kolesterol serum pada anak-anak adalah lebih tinggi daripada 5,70mm01 / L, kepadatan rendah dan lipoprotein berketumpatan sangat rendah dapat ditingkatkan pada awal, berkepadatan tinggi lipoprotein ini. Serum albumin <10e / L trigliserida meningkat. Jumlah kolesterol dewasa yang lebih tinggi daripada 6.46mm01 / L.
5. lain-lain
Kehilangan protein akibat jangka panjang, mungkin ada prestasi malnutrisi protein, rambut kuning layu kering, keratosis folikel, kulit kering, terdedah kepada menggosok antara ruam dan bisul, jari, kuku kelihatan garis-garis putih, tulang rawan aurikularis lembut tipis dengan mudah dihapuskan. Selalunya kekurangan zat makanan, anemia. Pesakit sering menunjukkan keletihan, kurang bersenam, reaksi acuh tak acuh kepada alam sekitar. Gangguan pertumbuhan pada anak-anak, rumit oleh jangkitan.
Kerana proteinuria, jadi menggabungkan vitamin D: protein, transferin, zink atau tembaga protein yang mengikat, 1SG, berat molekul rendah Pak komposisi badan boleh dikumuhkan dalam air kencing dan sebagainya hilang, menyebabkan gejala klinikal yang sesuai. Sesetengah kanak-kanak mungkin kelihatan hepatomegali dalam fasa akut. Pesakit tidak dikaitkan dengan hematuria. Tekanan darah adalah normal, edema yang teruk boleh terjadi tekanan darah tinggi beberapa sementara. Dalam kes pengedaran umum tidak kelihatan jumlah yang cukup azotemia.

Semak syarat-syarat makmal ESR masih dapat dilihat dalam kadar pertumbuhan lebih dari 100mmol / L atau lebih. Komplemen serum biasa. Produk degradasi fibrin di dalam air kencing (FⅢ) lebih banyak di L 25Pz / m1 atau kurang.

没有评论:

发表评论

Perkhidmatan buah pinggang China

Nama:
umur:
negara:
jantina:
E-mel:
Telefon:
WhatsApp:
Penyakit buah pinggang:
Mesej: