2018年8月17日星期五

Mengapa pesakit penyakit buah pinggang perlu mengawal pengambilan fosforus

Mengapa penyakit buah pinggang pesakit perlu mengawal pengambilan fosforus? Semua sebab-sebab berkaitan dengan gangguan fungsi buah pinggang. Seterusnya Marilah kita mempunyai beberapa maklumat tentang soalan ini.
Apakah fosforus
Fosforus adalah mineral dalam tulang anda. Bersama-sama dengan kalsium, fosforus yang diperlukan untuk membina kekuatan tulang-tulang sihat, serta menjaga bahagian-bahagian lain badan anda sihat.
Mengapa fosforus adalah penting untuk kesihatan anda?
Buah pinggang bekerja biasa boleh mengalih keluar tambahan fosforus dalam darah. Apabila anda mempunyai penyakit buah pinggang kronik (CKD) buah pinggang anda tidak boleh membuang fosforus dengan baik. Tahap fosforus yang tinggi boleh menyebabkan kerosakan kepada badan anda. Fosforus tambahan menyebabkan perubahan badan yang tarik kalsium dari tulang-tulang anda, membuat mereka lemah. Tahap fosforus dan kalsium yang tinggi juga membawa kepada Deposit kalsium berbahaya di saluran darah, paru-paru, mata dan hati. Jadi kawalan fosforus dan kalsium adalah sangat penting untuk kesihatan anda secara keseluruhan.
Bagaimana untuk menguruskan pengambilan fosforus sebagai pesakit penyakit buah pinggang?
Keperluan fosforus anda mungkin berbeza, bergantung kepada fungsi buah pinggang anda. Untuk orang dewasa dengan penyakit buah pinggang, secara amnya 800 hingga 1,000 miligram (mg) fosforus sehari adalah had. Ramai orang dewasa yang sihat makan hampir dua kali ganda jumlah ini.
Hampir setiap makanan mengandungi beberapa fosforus. Sebagai peraturan am, makanan tinggi protein adalah juga tinggi fosforus. Jika anda mempunyai peringkat awal penyakit buah pinggang, anda akan mungkin dinasihatkan untuk menghadkan pengambilan fosforus dan protein. Diet protein berkurangan yang membantu menghadkan jumlah bahan buangan yang membina di dalam darah.

Jika anda mempunyai penyakit buah pinggang peringkat akhir dan kau dialisis, yang akan menjadi berbeza. Dialisis menanggalkan protein (dalam bentuk bahan buangan) dari darah, jadi protein anda memerlukan peningkatan, tetapi anda masih perlu untuk memilih makanan yang rendah fosforus.

没有评论:

发表评论

Perkhidmatan buah pinggang China

Nama:
umur:
negara:
jantina:
E-mel:
Telefon:
WhatsApp:
Penyakit buah pinggang:
Mesej: