2014年10月14日星期二

Batu karang dan penyakit buah pinggang kronik

Batu karang yang dikenali sebagai salah satu keadaan perubatan yang paling menyakitkan. Punca-punca batu karang berbeza mengikut jenis batu. Batu karang berasal dari buah pinggang anda, tetapi boleh didapati di mana-mana titik dalam saluran kencing anda. Saluran kencing termasuk buah pinggang, ureter, pundi kencing, dan uretra.
Mengapa Batu Buah Pinggang Boleh Masalah yang
Stones tidak sentiasa kekal di dalam buah pinggang. Kadang-kadang, mereka lulus dari buah pinggang ke dalam ureter. Ureter adalah kecil dan halus, dan batu-batu mungkin terlalu besar untuk lulus dengan lancar ke bawah ureter ke pundi kencing. Laluan batu-batu ke bawah ureter yang boleh menyebabkan kekejangan dan kerengsaan pada ureter kerana mereka lulus, yang menyebabkan darah untuk hadir di dalam air kencing.
Kadang-kadang batu menghalang pengaliran air kencing. Ini dipanggil halangan kencing. Halangan kencing boleh menyebabkan jangkitan buah pinggang (pyelonephritis) dan kerosakan buah pinggang.
Batu karang dan hubungannya dengan penyakit buah pinggang kronik
Seseorang yang membangunkan batu karang mungkin lebih cenderung untuk membangunkan penyakit buah pinggang kronik atau kegagalan buah pinggang jika dia tidak merawat batu buah pinggang. Batu buah pinggang yang masih tinggal di dalam tubuh selama tempoh masa yang boleh memberi kesan kepada aliran air kencing melalui buah pinggang. Dalam beberapa jenis batu karang, tepi bergerigi boleh merosakkan kapal kecil di dalam buah pinggang kerana ia pas menyebabkan parut. Adalah penting untuk mendapatkan rawatan untuk batu karang segera jika anda menunjukkan tanda-tanda.
Kertas yang diterbitkan daripada University of Chicago pada Februari 2007 menunjukkan bahawa "kelaziman batu peringkat penyakit buah pinggang buah pinggang pra-akhir di kalangan pesakit hemodialisis Amerika Afrika adalah lebih tinggi daripada kelaziman batu karang yang terdapat dalam populasi Amerika Afrika umum."

Jika anda mempunyai batu karang anda mungkin menghadapi risiko yang lebih tinggi untuk penyakit buah pinggang kronik. Pastikan anda bercakap dengan doktor anda tentang cara-cara untuk mencegah batu karang daripada datang kembali dan bagaimana untuk menjaga buah pinggang anda sihat.

没有评论:

发表评论

Perkhidmatan buah pinggang China

Nama:
umur:
negara:
jantina:
E-mel:
Telefon:
WhatsApp:
Penyakit buah pinggang:
Mesej: