2014年10月14日星期二

Apakah diagnosis lupus nefritis memberi perhatian?

Apakah diagnosis lupus nefritis memberi perhatian? Lupus nefritis merujuk kepada systemic lupus erythematosus berbeza jenis patologi kerosakan buah pinggang autoimun, dan kerosakan buah pinggang yang berkaitan dengan manifestasi klinikal yang ketara penyakit, lupus eritematosus sistemik lupus nefritis disebabkan oleh buah pinggang yang melibatkan sebuah kompleks imun glomerulonephritis, SLE komplikasi utama dan merupakan penyebab utama kematian.
Manifestasi patologi lupus nefritis prognosis dan rawatan panduan daripada asas utama. Mencerminkan penyakit petunjuk aktiviti: mesangial teruk dan percambahan sel endothelial, dengan atau tanpa granulocyte penyusupan; serpihan nuklear; pemendapan kompleks imun dalam subendothelial yang besar; trombosis telus; bawah tanah glomerular membran pecah; sel atau serat bulan sabit sel; gelung kapilari fibrinoid nekrosis. Mana kedua adalah lebih penting. Petunjuk yang mencerminkan luka-luka kronik: sklerosis glomerular; sabit berserabut; atrofi tiub; cystic celahan.
1 manifestasi sistemik: demam terputus-putus; erythema Malar, kerana berbentuk seperti rama-rama, yang juga dikenali sebagai rama-rama erythema; ulser mulut tidak menyakitkan; sakit sendi berganda; keabnormalan epilepsi atau mental; pucat sejuk tangan, kaki, selepas panas bertukar ungu, diikuti oleh pemulihan sering warna, juga dikenali sebagai fenomena Raynaud.
2 manifestasi Renal: hematuria atau protein dalam urin; hematuria, proteinuria dikaitkan dengan edema, sakit belakang atau tekanan darah tinggi, prestasi nefritis seperti; protein secara besar-besaran, hypoalbuminemia, edema, iaitu Neprotik prestasi sindrom seperti; hematuria, protein air kencing dengan penurunan tajam buah pinggang, prestasi adalah cepat glomerulonephritis progresif; prestasi kegagalan buah pinggang kronik. Hidup boleh dinyatakan sebagai salah satu kes.
3 keabnormalan makmal: darah muncul neutropenia atau anemia atau thrombocytopenia; ESR cepat; melengkapkan C3 rendah; antibodi antinuklear dan autoantibodies. Biopsi sahaja membantu mendiagnosis nefritis lupus, kerosakan buah pinggang yang serius dengan lebih jelas tahap penyakit itu dan memberi manfaat untuk menentukan rawatan yang betul.
Lebih biasa di kalangan wanita muda yang hematuria ringan asimptomatik tanpa protein atau edema yang berkaitan dengan tekanan darah tinggi, tetapi kebanyakan kes mungkin mempunyai protein merah kateter kencing putih. Bermulanya pesat beberapa kes, kemerosotan pesat fungsi buah pinggang, majoriti pesakit dengan penglibatan buah pinggang artritis ruam dan lain-lain manifestasi buah pinggang berlaku. Kes serous berat yang melibatkan penyakit kardiopulmonari sering pesat organ darah-membentuk hati dan organ-organ dan tisu-tisu lain, dan disertakan dengan manifestasi klinikal sesuai. Kira-kira satu perempat daripada pesakit dengan kerosakan buah pinggang prestasi yang pertama, bagi wanita dalam usia melahirkan anak mempunyai penyakit buah pinggang perlu menjalani pemeriksaan rutin dan petunjuk serologi yang berkaitan dengan penyakit ini.
Bagaimana untuk mendiagnosis: penemuan fizikal demam akut adalah lebih biasa; kebanyakan pesakit mengalami anemia; erythema muka rama-rama perubahan ciri yang dikaitkan dengan kehilangan rambut, ruam, sendi bengkak murmurs jantung atau perikardium pengaliran cairan limfadenopati hepatosplenomegaly, dan pelbagai peringkat edema atau pengaliran cairan pleural, dan lain-lain gejala.

Pemeriksaan fizikal mendedahkan fasa akut demam adalah lebih biasa; kebanyakan pesakit mengalami anemia; rama-rama erythema muka adalah perubahan sifat. Boleh disertai dengan bengkak sendi, rambut gugur, ruam kulit, murmur jantung atau lelehan perikardium, hepatosplenomegaly, limfadenopati, dan pelbagai peringkat edema atau ascites, dan lain-lain gejala.

没有评论:

发表评论

Perkhidmatan buah pinggang China

Nama:
umur:
negara:
jantina:
E-mel:
Telefon:
WhatsApp:
Penyakit buah pinggang:
Mesej: