2014年10月17日星期五

Apakah rawatan kegagalan buah pinggang kronik

Prinsip utama rawatan kegagalan buah pinggang kronik adalah peraturan yang munasabah air, elektrolit dan keseimbangan asid-bes untuk menstabilkan persekitaran dalaman badan, dan juga aspek-aspek rawatan simptomatik diperlukan. Tujuannya adalah untuk menyelamatkan nefron kini utuh, memanjangkan jangka hayat.
Rawatan Am: penyakit utama sekiranya aktif akan dirawat, mengurangkan kerja yang, untuk mengelakkan keletihan dan sejuk, mencegah selsema, tidak menggunakan dadah nephrotoxic, fungsi buah pinggang sering dikaji semula dan menerima bimbingan doktor dan sebagainya.
Diet: memberikan diet rendah protein, pengambilan harian yang dewasa 20-30 gram protein. Protein untuk protein haiwan mengandungi berasaskan asid amino penting, seperti susu, telur, ikan dan daging tanpa lemak dan sebagainya. Diet dicerna mengandungi vitamin yang mencukupi, menambah sedikit haba. Pengambilan air dan fleksibiliti mengikut prinsip keseimbangan keluar.
Kawalan faktor predisposing: seperti pelbagai jangkitan, cirit-birit, muntah-muntah, elektrolit dan asid-bes kira-kira dan gangguan kerosakan buah pinggang boleh membawa kepada penggunaan dadah dan gejala-gejala lain penyakit buah pinggang, mengawal faktor predisposing, gejala boleh meningkatkan atau mengekalkan tahap yang sedia ada buah pinggang proses pereputan pembangunan.
Rawatan asidosis metabolik: asidosis ringan (karbon dioksida menggabungkan kuasa di 20-15,7 mmol / l) boleh dengan membetulkan air, ketidakseimbangan elektrolit bertambah baik, juga dengan natrium bikarbonat 4-8 g / hari di dibahagikan secara lisan. Apabila karbon dioksida yang menggabungkan kuasa jatuh kepada 13.5 mmol / l atau kurang, cecair beralkali perlu intravena.
Rawatan kegagalan jantung: sebab-sebab kegagalan jantung terutamanya pengekalan natrium, tekanan darah tinggi, anemia dan pengumpulan toksik. Rawatan utama adalah hemodialisis dan hemofiltration kedua-dua kaedah yang paling berkesan. Dalam apa keadaan, jantung, diuretik, antispasmodic dan vasodilators boleh juga digunakan, tetapi kurang berkesan. Membetulkan air, ketidakseimbangan elektrolit:
Kekurangan air dan hyponatremia rawatan: dehidrasi ringan boleh dibetulkan dengan rehidrasi oral. Dehidrasi teruk atau rehidrasi diperlukan segera (seperti muntah-muntah yang teruk, cirit-birit) boleh didapati rehidrasi intravena. Kekurangan natrium pada pesakit dengan ringan boleh diselaraskan melalui diet. Terdapat tekanan darah, kadar jantung kritikal pesakit boleh diberikan makanan tambahan intravena formula berasaskan. Perhatian yang ketat perlu melengkapkan fungsi jantung hati.
Hypokalemia dan hyperkalemia rawatan: uremia hypokalemia berasaskan kalium umumnya lisan. Situasi kecemasan, tetapi juga melalui makanan tambahan intravena. Dos dan kelajuan hendaklah dikawal dengan ketat. Hyperkalemia klinikal biasa daripada hypokalemia, kalium serum simptom lebih daripada 6 mmol / liter boleh berlaku, sehingga 8 mmol / l h, boleh mengancam nyawa, memerlukan rawatan kecemasan.
Hypocalcemia dan hyperphosphatemia: kronik pesakit yang mengalami kegagalan buah pinggang lebih dikaitkan dengan hypocalcemia, harus kalsium lisan rutin. Sekiranya sawan hypocalcemia, masa yang berkenaan glukosa intravena atau kalsium klorida. Untuk hyperphosphatemia perlu mengambil aluminium hidroksida gel, tetapi tidak penggunaan jangka panjang, untuk mengelakkan keracunan aluminium.
Terapi diuretik: Kerana tidak ada pesakit edema jelas harus diberikan jumlah yang betul air, beban natrium, pentadbiran seperti 3-6 gram setiap hari oral natrium bikarbonat. Kemudian memohon diuretik yang kuat seperti furosemide 100-200 mg, penggunaan sekala diuretik.
Buah pinggang Rawatan Anemia: asid folik, vitamin B12, rawatan dextran besi, tetapi kesannya adalah sangat lambang. Perbandingan keberkesanan erythropoietin tepat. Bahan-bahan atau pemindahan darah adalah salah satu daripada kaedah yang biasa digunakan. Protein aplikasi sintesis hormon.
Cina rawatan perubatan dan rawatan gejala: loya dan muntah boleh digunakan metoclopramide, chlorpromazine. Kita boleh menggunakan perubatan Cina mengikut perubahan dalam gejala, pembezaan sindrom.
Darah terapi pembersihan:

Pemindahan buah pinggang: sihat pesakit pemindahan buah pinggang allogeneic ke dalam rawatan, yang merupakan cara yang ideal untuk peringkat akhir penyakit buah pinggang pesakit.

没有评论:

发表评论

Perkhidmatan buah pinggang China

Nama:
umur:
negara:
jantina:
E-mel:
Telefon:
WhatsApp:
Penyakit buah pinggang:
Mesej: