2017年11月22日星期三

Punca Kreatin Tinggi

Walaupun tahap kreatinin selepas serangan jantung meningkat, kemungkinan keadaan perubatan lain dapat menyebabkan kreatinin tinggi. Keadaan ini termasuk yang berikut:
Penyakit buah pinggang yang kronik
Kegagalan buah pinggang akut
Dehidrasi
Terkejut
Trauma ke buah pinggang
Jangkitan buah pinggang
Kegagalan jantung kongestif
Penyumbatan saluran kencing
Komplikasi diabetes
Merawat Creatinine Tinggi
Mengurangkan tahap kreatinin dalam darah melibatkan merawat keadaan perubatan yang mendasari. Ubat dan pembedahan menyelesaikan beberapa keadaan perubatan yang menyebabkan kreatinin tinggi. Pengurusan kencing manis dan penyakit ginjal yang lebih baik dapat mengekalkan fungsi ginjal dan mengurangkan kadar kreatinin darah. Sekiranya pesakit memasuki penyakit buah pinggang peringkat akhir (dikenali sebagai kegagalan buah pinggang), doktor menggunakan hemodialisis untuk menapis darah secara buatan dan mengurangkan beban kerja buah pinggang.
Ujian Pelengkap

Doktor menggunakan beberapa ujian darah untuk menentukan tahap kreatinin dan jumlah elektrolit dan mineral dalam darah. Panel metabolik asas memeriksa tahap urea nitrogen darah (BUN), kreatinin, kalium, natrium, kalsium, glukosa, karbon dioksida, dan klorida dalam darah. Jika tahap kreatinin meningkat, jumlah bahan dalam darah juga mungkin tidak normal.

没有评论:

发表评论

Perkhidmatan buah pinggang China

Nama:
umur:
negara:
jantina:
E-mel:
Telefon:
WhatsApp:
Penyakit buah pinggang:
Mesej: