2017年11月10日星期五

Apa yang Perlu Dipertimbangkan Mengenai Pembersihan Kreatinin dan Kreatinin

Tahap kreatinin darah tinggi biasanya dilihat dengan tahap pembersihan creatinine yang rendah kerana kreatinin dalam darah biasanya dikeluarkan oleh buah pinggang. Sekiranya buah pinggang tidak dapat mengeluarkan kreatinin (pembersihan kreatinin rendah), tahap kreatinin dalam darah meningkat (paras kreatinin darah tinggi).
Jika anda hamil, doktor anda boleh menyemak jumlah kreatinin dalam cecair amniotik untuk melihat bagaimana berkembang atau matang, buah pinggang bayi anda. Ini boleh membantu jika ada peluang bayi anda akan dihantar lebih awal. Bayi yang mempunyai buah pinggang yang matang akan membuat kreatinin lebih banyak daripada bayi yang buah pinggangnya masih berkembang.
Tahap kreatinin darah normal tidak menolak penyakit buah pinggang. Untuk membantu melihat sama ada kerosakan buah pinggang mungkin berlaku, tahap BUN juga diukur. Ujian lain juga boleh dilakukan untuk memeriksa penyakit buah pinggang. Untuk maklumat lanjut, lihat topik Urea Nitrogen Darah.
Tahap creatinine meningkat lebih perlahan daripada paras urea nitrogen darah (BUN), jadi peningkatan dalam kreatinin mungkin bermakna masalah buah pinggang kronik.
Kadar penapisan glomerular boleh dilakukan untuk orang-orang yang mengalami penyakit buah pinggang kronik untuk memeriksa secara kerap bagaimana buah pinggang berfungsi.
Pakar diabetes mengesyorkan agar tahap kreatinin darah dilakukan setiap tahun untuk orang yang menghidap kencing manis. Tahap kreatinin digunakan untuk mencari kadar penapisan glomerular, yang menunjukkan prestasi buah pinggang berfungsi.
Jumlah kreatinin dalam darah bergantung kepada jumlah tisu otot; Tahap kreatinin darah umumnya lebih tinggi pada lelaki berbanding wanita. Juga, orang yang mempunyai otot yang besar, seperti atlet, biasanya mempunyai paras kreatinin darah di atas purata.

Sampel air kencing satu kali untuk mengukur kreatinin dan natrium air kencing kadang-kadang dilakukan bersama-sama dengan kreatinin darah dan tahap natrium untuk membantu mencari perkumuhan natrium pecahan (FENA). Ujian ini boleh membantu doktor anda melihat sama ada masalah dengan aliran darah ke buah pinggang disebabkan oleh dehidrasi atau kejutan atau kerosakan pada buah pinggang itu sendiri.

没有评论:

发表评论

Perkhidmatan buah pinggang China

Nama:
umur:
negara:
jantina:
E-mel:
Telefon:
WhatsApp:
Penyakit buah pinggang:
Mesej: