2017年11月10日星期五

Pembersihan Creatinine dan Creatinine Nilai tinggi dan nilai rendah

Nilai Pembersihan Creatinine dan Creatinine Nilai tinggi
Tahap darah kreatinin tinggi. Tahap darah kreatinin yang tinggi boleh bermakna kerosakan buah pinggang yang serius atau penyakit hadir. Kerosakan buah pinggang boleh disebabkan oleh jangkitan yang mengancam nyawa, kejutan, kanser, atau aliran darah rendah ke buah pinggang. Keadaan lain yang boleh menyebabkan tahap kreatinin darah tinggi termasuk penyumbatan saluran kencing (seperti batu ginjal), kegagalan jantung, dehidrasi, kehilangan darah yang berlebihan yang menyebabkan kejutan, gout, atau keadaan otot (seperti rhabdomyolysis, gigantism, acromegaly, myasthenia gravis, distrofi otot, dan polymyositis). Biasanya tahap kreatinin darah tinggi bermakna bahawa nilai pelepasan kreatinin lebih rendah daripada biasa.
Pembersihan kreatinin tinggi. Nilai pelepasan kreatinin tinggi boleh disebabkan oleh senaman yang berat, kecederaan otot (terutamanya kecederaan menghancurkan), terbakar, keracunan karbon monoksida, hipotiroidisme, dan kehamilan.
Nisbah BUN kepada kreatinin tinggi. Nisbah BUN kepada kreatinin tinggi berlaku dengan kegagalan buah pinggang secara tiba-tiba (akut), yang mungkin disebabkan oleh kejutan atau dehidrasi teruk. Penyumbatan dalam saluran kencing (seperti batu ginjal) boleh menyebabkan nisbah BUN-ke-kreatinin tinggi. Nisbah BUN-ke-kreatinin yang sangat tinggi mungkin disebabkan oleh pendarahan di saluran pencernaan atau saluran pernafasan.
Creatinine and Creatinine Clearance Nilai yang rendah
Tahap kreatinin darah rendah. Tahap kreatinin darah rendah boleh bermakna jisim otot yang rendah disebabkan oleh penyakit, seperti distrofi otot, atau oleh penuaan. Tahap yang rendah juga boleh bermakna beberapa jenis penyakit hati yang teruk atau diet yang sangat rendah dalam protein. Kehamilan juga boleh menyebabkan tahap kreatinin darah rendah.
Pembersihan kreatinin yang rendah. Tahap pelepasan kreatinin yang rendah boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang yang serius. Kerosakan buah pinggang boleh dari keadaan seperti jangkitan yang mengancam nyawa, kejutan, kanser, aliran darah rendah ke buah pinggang, atau penyumbatan saluran kencing. Keadaan lain, seperti kegagalan jantung, dehidrasi, dan penyakit hati (sirosis), juga boleh menyebabkan tahap kelegaan kreatinin yang rendah.

Nisbah BUN kepada kreatinin rendah. Nisbah BUN-ke-kreatinin yang rendah mungkin dikaitkan dengan diet rendah protein, kecederaan otot yang teruk yang disebut rhabdomyolysis, kehamilan, sirosis, atau sindrom rembesan hormon antidiuretik yang tidak sesuai (SIADH). SIADH kadang-kadang berlaku dengan penyakit paru-paru, kanser, penyakit sistem saraf pusat, dan penggunaan ubat-ubatan tertentu.

没有评论:

发表评论

Perkhidmatan buah pinggang China

Nama:
umur:
negara:
jantina:
E-mel:
Telefon:
WhatsApp:
Penyakit buah pinggang:
Mesej: