2017年11月22日星期三

Kreatinin tinggi 6 bulan selepas pemindahan buah pinggang

Seorang lelaki berusia 42 tahun mengalami kegagalan buah pinggang akut dengan kreatinin serum 6.07 mg / dL (baseline 2.0 mg / dL) 6 bulan selepas menerima pemindahan buah pinggang daripada penderma yang sudah mati. Dia tanpa gejala, tidak mempunyai tanda-tanda penolakan yang terdahulu, dan mematuhi rejimen imunosupresifnya. Pemeriksaan fizikal dan lain-lain kerja makmal adalah perkara biasa.
Rajah 1.
Ultrasonografi buah pinggang yang dipindahkan (Rajah 1) menunjukkan koleksi cecair yang besar (ditunjukkan oleh "L"), berukuran 6.6 × 7.2 × 9.4 cm, memampatkan tiang yang lebih rendah daripada buah pinggang yang dipindahkan (ditunjukkan oleh "K").
Rajah 2.
Dipandu oleh tomografi yang dikira (Rajah 2), 400 mL cecair yang jelas dan kekuningan disedut. Hasil analisis cairan mengungkap limfosit 86%, protein 2.5 g / dL, dan kreatinin 5.9 mg / dL. Kepekatan kreatinin serum meningkat kepada 2.8 mg / dL keesokan harinya.
Q: Di manakah diagnosis yang paling mungkin?
Limfosit
Hematoma
Urinoma
Abses perirenal
Kista buah pinggang yang mudah
A: limfosit adalah diagnosis yang paling mungkin. Lymphocele - koleksi limfa tanpa lapisan epithelial-berkembang di seramai 20% penerima pemindahan buah pinggang.1 Banyak faktor kaitan telah dicadangkan, termasuk kebocoran limfa dari saluran limfa penerima, 2 penggunaan diuretik, 2 obesiti, 3 biopsi buah pinggang, 4 penolakan akut, 3 dan penggunaan sirolimus5 (Rapamune) dan kortikosteroid dos tinggi.6 Sesetengah percaya bahawa limfosit juga mungkin timbul daripada saluran limfa yang terputus dari allograft penderma-ginjal.7
Ultrasonografi biasanya boleh membezakan limfosit daripada koleksi cecair lain berdasarkan penampilan, bentuk, dan kedudukan cecair. Dalam kebanyakan kes, limfosit bersebelahan dengan tiang bawah dan medial ke allograft, dan muncul anechoik pada ultrasonografi, dengan dinding yang nipis. Ciri-ciri tipikal pada analisis cecair aspirasi iaitu tahap kreatinin kira-kira sama seperti dalam serum, nilai protein yang rendah, dan jumlah limfosit yang tinggi berbanding dengan nilai serum-mengesahkan diagnosis limfosit.
Hematoma boleh berlaku di mana-mana lokasi dan mempunyai rupa yang heterogen, kerana ia mengandungi kedua-dua darah (echogenic) dan darah yang tidak terkandung (anechoic). Mereka biasanya dilihat dalam tempoh 1 hingga 2 minggu pertama selepas pembedahan dan mungkin juga berkembang selepas trauma atau biopsi buah pinggang.
Urinoma adalah kumpulan air kencing di luar pundi kencing, yang disebabkan oleh kebocoran ureteral. Mereka kebanyakannya anechoic, dengan dinding yang sering tidak jelas. Sekiranya terdapat kecurigaan klinikal, diagnosis boleh disahkan pada aspirasi oleh tahap kreatinin tinggi dalam cecair berbanding dengan nilai serum.
Abses perirenal biasanya menyampaikan rasa sakit, demam, dan koleksi cecair kompleks pada ultrasonografi, kadang-kadang dengan paras cecair udara. Penghirupan cecair purulen mengesahkan diagnosis.
Satu sista buah pinggang yang mudah muncul di dalam atau menonjol dari parenchyma buah pinggang sebagai kantung berisi cecair sfera atau telur berbuih dengan lumen anechoic dan tiada ketebalan dinding yang boleh diukur.
SYMPTOM DAN PENGURUSAN
Lymphoceles kebanyakannya tidak penting tetapi boleh menyebabkan kegagalan buah pinggang dengan memampatkan ureter, buah pinggang, atau allograft buah pinggang. Manifestasi lain termasuk kesakitan dan bengkak pada tapak allograft buah pinggang, saluran pernafasan, edema bawah satu sisi yang lebih rendah, trombosis urat mendalam kerana mampatan urat iliac, 8 urin atau kekerapan urin disebabkan oleh mampatan pundi kencing luar biasa dan pengekalan kencing.
Jika limfosit secara signifikan klinikal, saliran perut yang dipandu oleh ultrasonografi disyorkan sebagai prosedur pembedahan awal.10 Sclerotherapy dengan agen kimia yang berbeza adalah berkesan, namun kejayaan bergantung kepada saiz rongga limfa.
Sekiranya terapi konservatif ini gagal, limfosit yang tidak dibongkar ke dalam rongga peritoneum diperlukan. Ini dilakukan oleh laparoscopy12,13 atau pembedahan terbuka. Walaupun saliran laparoskopi dianggap prosedur pilihan, pembedahan terbuka mungkin diperlukan untuk limfositel multiloculated dan yang bersebelahan dengan struktur penting.14,15

Buah pinggang adalah organ pepejal yang paling ditransplantasikan. Setiap tahun, kira-kira 16,000 pemindahan buah pinggang dilakukan di Amerika Syarikat. Adalah biasa bagi doktor penjagaan primer untuk mula-mula melihat pesakit-pesakit ini dalam kes-kes komplikasi yang berkaitan. Internist harus mengetahui sebab-sebab umum kegagalan buah pinggang akut dalam populasi ini, contohnya penolakan akut, ketoksikan ubat, dan halangan. Lymphoceles merupakan penyebab utama kegagalan buah pinggang akibat halangan. Pengiktirafan awal dan rawatan yang sesuai untuk komplikasi ini dapat meningkatkan hasil alograf.

没有评论:

发表评论

Perkhidmatan buah pinggang China

Nama:
umur:
negara:
jantina:
E-mel:
Telefon:
WhatsApp:
Penyakit buah pinggang:
Mesej: