2017年11月22日星期三

Massa Otot Tidak Boleh Menerangkan Creatinine Tinggi di Pesakit Ginjal Hitam

JUMLAH, 18 April (HealthDay News) - Perbezaan jisim otot yang berkaitan dengan usia muda atau komposisi badan mungkin tidak dapat menjelaskan mengapa pesakit hitam dengan penyakit ginjal lanjutan mempunyai tahap creatinine yang lebih tinggi daripada pesakit putih, kata sebuah kajian AS yang mencabar keyakinan yang dipegang secara meluas .
Creatinine adalah penunjuk standard fungsi buah pinggang. Tahap kreatinin yang lebih tinggi umumnya merupakan tanda fungsi buah pinggang yang lebih rendah.
Dalam kajian ini, penyelidik di University of California, San Francisco School of Medicine memeriksa kepekatan kreatinin serum dan komposisi badan di lebih daripada 3,000 pesakit dialisis buah pinggang. Seperti yang dijangkakan, kulit hitam mempunyai tahap kreatinin yang lebih tinggi daripada pesakit bukan hitam.
"Penjelasan yang meluas untuk perbezaan perkauman ini adalah bahawa pesakit hitam cenderung untuk mengembangkan penyakit buah pinggang peringkat awal lebih awal daripada kulit putih. Oleh itu, kulit hitam pada dialisis cenderung lebih muda daripada kulit putih dan orang-orang kaum dan etnis lain dan mungkin mempunyai lebih banyak jisim otot, dan kreatinin adalah produk pecahan otot semula jadi, "kata pemimpin kajian Dr. Joy Hsu dalam kenyataan yang disediakan.
Untuk menguji teori ini, Hsu dan rakan sekerja menggunakan sesuatu yang dikenali sebagai analisis impedans bioelektrik untuk menganggarkan jisim otot pesakit.
"Kami menghipnotis bahawa penyesuaian untuk jisim otot dan faktor yang berkaitan akan menghilangkan atau mengurangkan perbezaan perkauman dalam kadar serum kreatinin serum," kata Hsu.
Walau bagaimanapun, walaupun selepas membuat penyelarasan itu, pesakit hitam mempunyai tahap kreatinin yang jauh lebih tinggi.
"Kadar kreatinin yang lebih tinggi dalam pesakit hitam berbanding pesakit bukan hitam tidak boleh dijelaskan sepenuhnya oleh perbezaan umur, jantina, saiz badan, atau jisim otot," kata Hsu.
Kajian itu diterbitkan secara dalam talian dalam Journal Clinical American Society of Nephrology dan dijangka akan diterbitkan dalam jurnal edisi jurnal Julai ini.

Lebih banyak penyelidikan diperlukan untuk mendedahkan mengapa pesakit hitam dengan penyakit buah pinggang mempunyai tahap kreatinin yang lebih tinggi daripada pesakit lain. "Jawapan atau jawapan kepada soalan ini boleh membantu menjelaskan mengapa kulit hitam terjejas oleh penyakit buah pinggang kronik progresif lebih daripada putih," kata Hsu.

没有评论:

发表评论

Perkhidmatan buah pinggang China

Nama:
umur:
negara:
jantina:
E-mel:
Telefon:
WhatsApp:
Penyakit buah pinggang:
Mesej: