2017年11月10日星期五

Pautan Ditemukan di antara Kolesterol dan Penyakit Ginjal

Penyelidik di Sekolah Kesihatan Johns Hopkins telah mendapati bahawa tahap trigliserida yang tinggi dan tahap kolesterol berkepekatan tinggi (baik) dalam darah meramalkan permulaan penyakit buah pinggang kronik. Sebaliknya, jumlah kolesterol dan lipoprotein ketumpatan rendah (LDL) kolesterol yang menentukan penentu risiko penyakit jantung tidak meramalkan risiko penyakit buah pinggang. Individu yang terus mengalami penyakit buah pinggang kronik juga lebih tinggi kemungkinan besar menjadi lebih tua, hitam, diabetes, dan hipertensi pada permulaan kajian. Kajian itu muncul dalam edisi Jun 2000 dari Kidney International.
Lima hingga sepuluh juta rakyat Amerika dianggarkan mempunyai peringkat awal penyakit buah pinggang kronik, setelah kehilangan sekurang-kurangnya separuh daripada fungsi buah pinggang mereka yang normal. Penyakit buah pinggang kronik mempunyai banyak faktor risiko biasa dengan penyakit jantung, termasuk hipertensi dan diabetes, tetapi peranan kolesterol kurang pasti. Kajian semasa adalah yang pertama untuk menilai persatuan antara sebilangan besar lipid dalam darah dan penurunan seterusnya dalam fungsi buah pinggang dalam sampel besar penduduk umum. Penemuan yang boleh membantu mengenal pasti faktor risiko yang dapat diubahsuai yang meramalkan perkembangan dan perkembangan penyakit buah pinggang, menunjukkan bahawa rawatan kolesterol untuk mencegah penyakit jantung mungkin tidak berkesan untuk mencegah penyakit buah pinggang.
Pengarang Senior Josef Coresh, MD, PhD, profesor bersekutu, Epidemiologi, Biostatistik, dan Perubatan, Johns Hopkins School of Public Health, berkata, "Penyakit ginjal kronik hanya diakui sebagai masalah kesihatan awam utama. memahami mengapa beberapa fungsi ginjal individu menurun dengan lebih cepat dan mengapa individu-individu ini mempunyai risiko kegagalan buah pinggang dan kematian. Penyakit jantung dan buah pinggang mempunyai banyak faktor risiko yang sama. Memahami persamaan dan perbezaan akan membantu kita memahami mengapa penyakit buah pinggang yang dirawat adalah semakin meningkat sementara penyakit jantung berkurangan. "
Laporan ini memberi tumpuan kepada risiko penurunan fungsi buah pinggang selama tiga tahun berikutan pemeriksaan baseline. Sejumlah 15,792 lelaki dan wanita berumur 45 hingga 64 tahun telah diikuti selang tiga tahun sejak 1987 sebagai peserta dalam Risiko Atherosclerosis dalam Kajian Masyarakat. Pada peperiksaan asas, peserta menjawab soalan mengenai faktor risiko penyakit buah pinggang dan memberikan sampel darah, yang diuji untuk tahap lipid berikut: jumlah kolesterol, kolesterol HDL, kolesterol LDL, apolipoprotein A dan B, dan trigliserida.
Creatinine, produk pecahan otot, digunakan untuk mengesan penyakit buah pinggang kronik. Oleh kerana paras kreatinin meningkat di dalam aliran darah menunjukkan kemerosotan keupayaan ginjal untuk menapis darah, penyiasat menggunakan peningkatan 0.4 miligram kreatinin per darah desiliter untuk menunjukkan penurunan yang signifikan dalam fungsi buah pinggang.
Data mendedahkan bahawa paras trigliserida yang lebih tinggi secara konsisten dikaitkan dengan risiko peningkatan paras kreatinin yang lebih tinggi, dan dengan itu penurunan fungsi buah pinggang. Begitu juga, lipoprotein ketumpatan tinggi (HDL atau baik) kolesterol dan apolipoprotein-A (protein utama dalam HDL kolesterol) yang lebih rendah dikaitkan dengan risiko yang lebih besar. Sebaliknya, jumlah kolesterol dan kolesterol lipoprotein berkepekatan rendah menunjukkan tiada kaitan dengan risiko penyakit buah pinggang kronik.
Individu yang terus berkembang dalam kreatinin mempunyai usia yang lebih tinggi dan lebih tinggi kemungkinan menjadi hitam, menghidap diabetes, dan menggunakan ubat anti hipertensi pada peringkat awal. Bagi setiap peningkatan tiga kali ganda dalam tahap trigliserida, risiko kenaikan kreatinin adalah 2.39 kali lebih tinggi di kalangan orang Afrika Amerika dan 1.31 kali lebih besar di kalangan orang kulit putih. Persatuan kekal apabila kajian itu terhad kepada individu yang mempunyai fungsi buah pinggang yang normal pada peringkat awal.
Penulis utama Paul Muntner, pembantu penyelidik, Epidemiology, Johns Hopkins School of Public Health, berkata, "Di antara lipid yang kami diselidiki, trigliserida mempunyai persamaan yang paling kuat dan paling signifikan secara statistik dengan penurunan masa depan fungsi buah pinggang. Individu yang mempunyai trigliserida tinggi adalah 1.5 kali lebih cenderung mengalami penurunan fungsi buah pinggang berbanding individu yang mempunyai trigliserida rendah. " Persatuan ini berterusan walaupun setelah mengambil kira pemboleh ubah seperti seks, bangsa, umur, tekanan darah sistolik, status diabetes, dan jenis ubat tekanan darah yang digunakan.

Sokongan untuk kajian ini disediakan oleh Institut Hati, Lung, dan Darah Negara; dengan geran latihan dari Institut Kesihatan Nasional; dan dengan geran dari Institut Kebangsaan Diabetes, Pencernaan, dan Penyakit Ginjal dan Pusat Sumber Penyelidikan Kebangsaan.

没有评论:

发表评论

Perkhidmatan buah pinggang China

Nama:
umur:
negara:
jantina:
E-mel:
Telefon:
WhatsApp:
Penyakit buah pinggang:
Mesej: