2017年11月10日星期五

Tahap kreatinin tinggi selepas senaman?

Saya hanya pergi untuk pemeriksaan dan mempunyai ujian senaman treadmill dan ujian darah. Saya berpuasa selama 13 jam.
Saya sangat terkejut bahawa mereka telah melakukan ujian treadmill sebelum ujian darah, dan bertanya tentang itu dua kali, tetapi mereka menegaskan. Hasilnya adalah baik (87% daripada kadar denyutan jantung yang disesuaikan dengan umur tidak maksimal) tanpa mendengar ischemia (*)), dan mendengar bahawa keyakinan membuat saya berasa lebih sihat daripada yang saya rasa! Saya ingin membincangkan bentuk hipokondria yang saya ada, tetapi pertama kali bertanya:
Satu perkara mengenai ujian darah yang mengganggu doktor ialah tahap kreatinin 1.5 saya - 1.4 adalah tahap maksimum yang disyorkan. Saya Googled sebentar dan apa yang saya baca membuat saya tertanya-tanya apakah peningkatan kreatinin darah akan menjadi normal selepas bersenam?
(Sekiranya firasat saya betul, dan ujian darah selepas bersenam adalah idea yang tidak baik, anda boleh memberitahu saya untuk mencari doktor / hospital yang lebih baik. Tetapi saya takut saya memandu lebih kurang satu jam di sana, ke hospital terbaik di rantau saya!)
(* - EKG tidak normal sebelum ujian, tetapi itu normal kerana jantung saya berlarutan sekali atau dua kali; ia tidak mendapat lebih normal semasa ujian.
Latihan saya cukup kuat - saya bernafas keras dan merasa letih - dan saya tidak terhidrat dengan baik - Saya tidak mempunyai air sama sekali selama 13 jam. (Mereka menegaskan "tiada apa-apa dengan mulut" dibenarkan sebelum ujian darah, mungkin mengandaikan bahawa "air OK" akan membawa pesakit untuk berfikir minuman ringan atau bir adalah OK.)
Ya, perbezaannya adalah remeh, walaupun begitu perbezaan antara 1.3 dan 1.4. Atau antara 1.5 dan 1.6. Seperti yang ditunjukkan di atas, "tipikal" ialah 0.7 hingga 1.2. Doktor muda mungkin telah sedikit ... baik, Pedant-ic () untuk menarik garis di mana komputernya lakukan, tetapi ia adalah logik untuk "melukis garis" di suatu tempat.
Doktor cukup prihatin untuk memberitahu saya untuk mengulangi ujian kreatinin setiap bulan.

Pemahaman saya ialah IMHO hanya forum di mana nasihat perubatan yang dibenarkan dibenarkan

没有评论:

发表评论

Perkhidmatan buah pinggang China

Nama:
umur:
negara:
jantina:
E-mel:
Telefon:
WhatsApp:
Penyakit buah pinggang:
Mesej: