2018年8月17日星期五

Apakah jumlah pengeluaran air kencing bagus untuk pesakit dialisis

Apakah jumlah pengeluaran air kencing adalah bagus untuk pesakit dialisis? Seperti yang kita semua tahu salah satu fungsi buah pinggang adalah untuk mengeluarkan air kencing dan pelepasan daripada jasad. Jadi apabila buah pinggang rosak output akan dinaikkan.
Mengapa pesakit penyakit buah pinggang hendaklah sentiasa memantau bilangan kencing?
Memantau jumlah kencing adalah salah satu item ujian rutin air kencing (urinalysis), mengikut bilangan pengeluaran air kencing, kita boleh tahu berapa banyak fungsi buah pinggang akan tinggal. Ini kerana air terutamanya dilepaskan oleh buah pinggang dalam bentuk air kencing, apabila buah pinggang rosak isipadu air kencing akan menjadi tidak normal.
Di bawah keadaan normal, badan kita akan menghasilkan 1000ml - 2000ml air kencing, tetapi selepas kita minum jumlah air dalam masa yang singkat, pengeluaran air kencing akan kenaikan terlalu. Tetapi, jika air kencing output adalah melebihi 2500ml sepanjang masa, itulah tidak bermakna fungsi buah pinggang anda baik, sebaliknya, ini bermakna buah pinggang anda mungkin rosak dalam tahap yang tertentu.
Sudah tentu, pengeluaran air kencing akan berkurangan dalam sesetengah keadaan, seperti selepas sebilangan besar perspiring. Tetapi ia tidak semestinya dalam beberapa paras yang rendah, sebaliknya, yang menunjukkan buah pinggang anda telah berada di dalam kesusahan. Apabila jumlah kencing kurang daripada 400ml/sehari, kita panggil ia oliguria. Apabila ianya kurang dari 100 ml/sehari, kita panggil ia anuria.

Dalam satu perkataan, jumlah pengeluaran air kencing terlalu banyak atau terlalu kurang adalah tidak baik, tahap normal perlu gelombang antara 1000ml - 2000ml. Tetapi bagi kebanyakan pesakit dialisis keluaran air kencing mereka sepatutnya kurang daripada itu dan akan menjadi kurang dan kurang. Kerana fungsi ginjal akan penurunan hari demi hari tanpa sebarang terapi lain.

没有评论:

发表评论

Perkhidmatan buah pinggang China

Nama:
umur:
negara:
jantina:
E-mel:
Telefon:
WhatsApp:
Penyakit buah pinggang:
Mesej: